7.4.14

MITT GISSEL ÄR SOCKER!!


Tanken är ju att jag ska sluta med socker, men bara tanken på det får mej att inse vad jobbigt det kommer va. 
Det konstiga är att trots att jag hör alla varningar om att det är farligt för mej och triggar sjukdomen vill jag fortsätta. T ex har jag hört att det kan skapa inflammationer i kroppen och är ju just inflammationer i CNS(centralanervsystemet) när man har Ms. 
Bara den kommentaren borde ju få mig att sluta eller hur ”DOKTORERNA” under morgonens Efter10 borde verkligen få mej att klippa banden till sockret. 
Men nu har jag iaf bestämt mej för att ta babystep. Slutar med godis nu iaf :) Målet är iaf att sluta mä allt vitt socker. Men det är långt kvar till dess. 
Har ju sagt som många andra gånger att jag har ju lyckats sluta med gluten. Svårare är det ju med lactosen, men jag har iaf börjat dra ner på det. 
Vissa kanske anser att det är fusk, men jag hoppas att det är vägen mot en bättre mage och att kroppen inte förstörs mer av sjukdomen. 
Det är ju dock en vanesak, därav dessa babystep. 

18 kommentarer:

Buster. sa...

Ett inlägg hos KostDoktorn.
Är svarta lådan funnen för ms-prevention?
------------------------------

LenaK

Idag 15:25 4

Min dotter avstod medicinbehandling mot sin MS och valde på eget initiativ istället lågkolhydratkost och 5000 ie D-vitamin dagligen. Har inte haft några skov de senaste tre åren. Svårt att veta om det beror på kost och/eller D-vitamin. Vid senaste årskontrollen berättade MS-sköterskan att många patienter är inne på samma linje, givetvis också efter egen research.

Undrar vilket årtionde de MS-drabbade i första hand kommer att rekommenderas kost- och D-vitaminbehandling innan man sätter in livslång medicinbehandling med otrevliga biverkningar. Tänk vilken personlig och samhällsekonomisk vinst det skulle kunna bli!

Jeanette Forss sa...

Det skulle det verkligen bli. Tror att OM jag ej får transplantation kommer ja försöka att drastiskt ändra min kost...eller det kommer jag göra i vilket fall.

Både min doktor o den dietist jag träffade konstaterade är de med Ms, som ändrat kosten mår bättre. Borde ju säga dom själva endel...

Buster. sa...

En halvbegåvad apa hade riktat misstanken att kosten är orsaken till Nordens D-vitaminbrist när apan sett Mats Humbles föreläsning.

http://www.youtube.com/watch?v=x_Yp_tdB8eU

Buster. sa...

Det här skulle de kommit på för 40år sedan..

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18690145.ab

Buster. sa...

De nämner inte när solen ger D vitamin. Månader som innehåller bokstaven R ger inget D vitamin.
Sept till April ger inget D vitamin.

http://t.sr.se/1hAOrnX

Jeanette Forss sa...

alltså bör man öka sitt D-vitaminintag dessa månader...eller?

Buster. sa...

Här är en bild som talar om D vitaminvärden. Jag tar numera hela 20.000ie. Enligt bilderna på dig så har du en mörkare hud än Sveriges befolkning. 5.000ie är totalt riskfritt så dosen 10.000 kan du kliva på. En tjej med din snygga hud tar inte in D vitamin som en Nordbo med ljus hud.

http://www.youtube.com/watch?v=mUiRvk5_eFQ

Buster. sa...

Jo, jag tittade på bilden på dig igen så huden är inte så jätte mörk. Ditt hår gjorde så uppfattningen blev fel, men 10.000ie kan ändå ätas.

Här är en liten video om D vitamin.

http://www.youtube.com/watch?v=4jK58vGqemo

Jeanette Forss sa...

Undrar om det innebär att jag bör va i solen en längre tid än de med ljus hud o att det då räcker med 5000ie under sommartiden?

Jeanette Forss sa...

Undrar om det innebär att jag bör va i solen en längre tid än de med ljus hud o att det då räcker med 5000ie under sommartiden?

Anonym sa...

Du kan ligga halvnaken med det utseende vart som helst och sola.
ca 40 minuter solande dagtid så är D vitaminsystemet fullt.

Tabletter med 5.000ie kan ändå ätas.

Buster. sa...

Du kan ligga halvnaken med det utseende vart som helst och sola.
ca 40 minuter solande dagtid så är D vitaminsystemet fullt.

Tabletter med 5.000ie kan ändå ätas.

Jeanette Forss sa...

okej... trodde ej man va tvungen att va i solen hela 40min utan att d räckte mä 15-20min för att få tillräckligt med D-vitamin...

Buster. sa...

40min solande bygger på din hudfärg. Du kan sätta upp en skylt att 150kr kostar att se solandet för åskådare...

hehe....

Jeanette Forss sa...

haha... d krävs nog 150:- för att ens se mej bara va i solen... blir lätt rastlös!!

Buster. sa...

Du får nog avstå de 150kr för här är ytterligare ett bevis att solandet D vitamin förlänger livet. Att dö rastlös är inte bra...

http://www.youtube.com/watch?v=6qoEqiBLMC4

Buster. sa...

Iran ökning av MS - SOLBLOCKERING.

http://www.youtube.com/watch?v=VMITZMvaUW8

MyStory sa...

Som tur är har jag innga större problem med att undvara socker men helt sockerfri är jag inte. Att undvara gluten är inte så svårt men inte heller då det gäller det är jag helt på noll. Mjölkprodukter har jag minskat rejält på men är inne i en period då jag bara måste ha fet turkisk yoghurt. Vi gör så gott vi kan och det får duga :-)

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...