6.9.16

UPPDATERING del1

Dags för en uppdatering vad jag sysslar med för att hindra min sjukdom o lite varför. Fast detta bör de flesta göra. Jag brukar tänka "Jag önskar jag hade vetat detta innan ja blev sjuk". Inte för jag tror att jag inte skulle fått sjukdomen iallfall. Men jag skulle gett kroppen en bättre grund en bättre chans. 
Jag delar in det i tre inlägg... Annars blir det så galet långt...

Del1: KOST

Först o främst har jag ändrat kosten. Det har nog ingen missat 😉. Den ser ut som så att jag uteslutit helt är gluten o laktos. 
Socker däremot jobbar jag fortfarande med, men jag undviker det i a f. Nu har jag iaf helt lyckats sluta med glukos... Tror ja. Det finns ju i allt+att jag känner mej för jobbig att be mina vänner att utesluta även det när  jag kommer dit. 
Grejen med socker är att jag hört att det ger inflammation i kroppen o jag lägger ihop 1+1 o lika logiskt som det blir 2 tänker jag att socker om nåt skadar min sjuka mshjärna där placken (inflammationerna) sitter o dom vill jag ju ej mata. 

När det gäller gluten är det ju som ett klister i kroppen o jag tänker det är ju rätt självklart. Tänk bara hur det beter sej o när det hamna i en deg. Det är ju glutenet som gör att degen håller ihop o det vill man ej ska hända i magen. Inte min mage iaf! 

Laktosen har ju samma egenskaper som socker. Iofs d ä ju ett slags socker...

Men vad äter du då? Jag skulle nog inte kunna räkna alla gånger jag får den frågan. 
Saken är den att jag äter i stort sett alla frukter o grönsaker, med undantag från nattskatteväxter som innehåller lektiner. 
Lektiner skadar magen så det blir ett tillstånd som heter leaky gut. 

Det stöder ju tanken "mår inte magen bra så mår inte kroppen bra." Jag tänker alltid så o mitt fokus är att magen mår bra. Vilket jag kämpat med sen jag varit liten. Innan jag la om kosten tänkte jag som många andra att ja,ja d ska väl va så. Men sen jag ändra till en paleolitisk kost så har den varit bättre. 

Jag har inte gått o blivit vegetarian, men jag äter betydligt mindre kött och mer grönsaker. 

Så om man delar in en tallrik i fyra delar så är 1/4köttdelen, om ens det. 
Även om jag i dagsläget lärt mej att det är socker som först o främst gör att man blir tjock, så äter jag baconfrukost när jag känner att jag behöver öka vikten. Fett gör ju tillräckligt iaf 😊. 

Det gäller ju att lyssna på kroppen... Det gör jag även när jag tränar... Mer om det i nästa inlägg.

Här är en tabell på vad jag äter o inte äter:

KÖTT:
FETT:
ÖVRIGT:
SÖTT:
Lax (helst vildfångad)  
Smör
Alla sallad 
Choklad 75% eller mer
Inälvsmat t ex lever
Olivolja
kål
Honung 
Köttfärs (helsr gräsbetat) 
nötter

Dadlar
Viltkött
avokado
Svamp

Kyckling

Soltorkade tomater 



Frön



Frukt

 

INTE:
UNDVIKER:
Gluten (vete korn råg)
Baljväxter (ärtor jordnötter mm)
Laktos
Socker (glukos o tillsatt fruktos)
Margarin
Processad mat (ska va så naturlig som möjligt)
Matolja
Rött kött
Druvor besprutat
Bordsmargarin  
Russin
Mjölkprotein

Ost

Kaffe o te

Havre

(... visst d ä vissa saker ja helt bör sluta med, men som det står i bibeln...ALLT HAR SIN TID...)

Sen är det ju dethär med kosttillskott...målet är ju att få i mej tillräckligt med vissa specifika mineraler o vitaminer via maten, men just nu tar jag
KOSTTILLSKOTT:
Omega3
D-vitamin 20000ie
B vitaminer
Magnesium

 O så toppen på allt som jag är  ur usel på 
DRICK MASSA VATTEN!!

Inga kommentarer:

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...