19.5.15

UNDERBARA NYHETER :)

... Eller egentligen är det ju gamla som blivit förlegade. Jag ska förklara senare hur jag menar.

Men först av allt vill jag ju tacka han där uppe som styr o ställer. För det är tackvare min tro som jag orkar kämpa mot denna sjuka sjukdom. Och oavsett resultat kommer jag inte ge upp kampen sålänge han är med på noterna ;).

Men detta är självfallet igen predikan o har ju respekt för er som valt att inte tro, så jag ska inte snacka mer om det. För tron är ju just ett val o om ni vill veta mer om den får ni maila eller nåt eller helt enkelt snacka med en pastor eller någon som vet mer än mej (typ alla andra kristna i världen).
För det är ju inte därför jag skriver detta inlägg. 

Igår när jag öppnade brevet från doktorn, så rullade stora tårar på mina kinder. Det stod något som jag aldrig sett dessa 10år med denna sjukdomen. Det stod nämligen att den senaste magnetkameraundersökningen inte visade några nya inflammationer. 
Vad innebär det? 
Jo, som jag tolkar det så är sjukdomen inte aktiv. Visst det som redan finns i kroppen förstör ju, men det blir ju ej mer.
Nu ska man ju ej glömma att ms är en sådan sjukdom som går uppochner. 
Men jag tänker som så att min sjukdomshistoria har varit ganska rakt ner och det är inte förrän nu något bra händer som även min doktor kan se. 
För det hela började ju för 5år sedan då jag gjorde min första operation mot ccsvi. Jag kände ju massvis förbättringar, men inget jag kunde bevisa för doktorn o hon, som inte såg ccsvi operation som en lösning, hade svårt att förstå vad jag sa. Det syntes ju ej på mr. 
Däremot tror jag att det hela startade i kroppen då. Blodflödet blev bättre o detta underhölls när jag gjorde dom 2 andra operationerna. Så snubblade ja på det är med kostomläggning, men tyckte att det verkade på jobbigt o svårt...

Men kortfattat började jag med Paleo-dieten eller som vissa säger Stenåldersdieten - då vi va jägare o samlare. 
Det var det jag menade i början med att det är en gammal "lösning" som hjälpt mej att hindra sjukdomen. 
Även tanken om ccsvi är gammal (ja minns ej vilket år man tänkte lite så...), men man lade den på hyllan vad jag förstått det som. 
Det o träning är så stora ämnen, så de får ett eget inlägg.

Men som sagt kan jag ju inte säga något säkert. Eftersom Ms är som den är o jag vill ju inte ta ut något i förskott. Samtidigt tänker jag att jag mår så bra (trots livssituation) o nu äntligen syns det på MRT :)  

21 kommentarer:

Johan / Buster... sa...

Mari Gustafsson fick det här resultatet när hon ändrade kosten..
http://trelleborg-kiruna.blogspot.se/2015/03/jag-kan-springa-igen.html

Lovisa Nilsson sa...

Hej! Jag heter Lovisa och skulle vilja komma i kontakt med dig inför World MS Day. Maila mig gärna på lovisa.nilsson@reformact.se så berättar jag mer!

MyStory sa...

Så jätteroligt att du fått ett sådant besked. Är glad för din skull :-)

Jeanette Forss sa...

Maria Gustavsson är en stor förebild. För hon visar ju inte bara att kosten ä viktig utan oxå träningen :). Lovisa: Ja kontakta dej på den mail-adress du angav, men hörde tyvärr inget. Nu ä iofs den dagen över, men ja ä fortfarande lite nyfiken på vad du hade för fråga. Maila mej gärna på: jea.forss@gmail.com.
Visst ä d grymt kul att få ett sånt besked. Jag har satt upp lappen på kylskåpet, så varje gång ja ska äta blir ja påmind om varför ja håller på. (inte minst när ja äter lever, som inte ä min favorit precis...)

Johan / Buster... sa...

Kosten och MS.
Japan har 127 miljoner invånare och 13 000 MS-sjuka.
Sverige har 9,5 miljoner invånare och ca 18 000 MS-sjuka.

Det går inte säja det beror på en slump.
https://www.youtube.com/watch?v=cwa4_7xJ6-Y

Jeanette Forss sa...

Vad skönt att höra att det ä fler än jag som ser att Ms inte kan orsakas av en slump :).Med den tron i grunden är det nog lättare att arbeta mot sjukdomen!!

Johan / Buster... sa...

Den här bilden laddade jag ut 2013 på min Youtube kanal.
Jag tror det är massor av olika viktiga vitaminer som drabbats på ett liknande sätt.
Japans kost verkar inte drabbats för Japaner lever längst och är friskast enligt WHO
https://www.youtube.com/watch?v=WpalQ95aRPY

Johan / Buster... sa...

När de här får igenom D vitaminberikningen är
jag säker att Sverige närmar sig Japans friskhet.
https://www.youtube.com/watch?v=nOlszudadTk

Johan / Buster... sa...

Sune Överhagen var inne på teorin ganska tidigt men det ser ut att vänta ett par hundra år till innan något händer med preventionen...

https://www.youtube.com/watch?v=yKU75IENPAk

Jeanette Forss sa...

Man funderar på varför det ska ta så låg tid för nåt som är så logisk. Helt enkelt... Lite sol-lite d-vitamin-lite i kroppen...

Johan / Buster... sa...

Bara bromsmediciner för Ms omsätter 21 Miljarder dollar.
Alla andra sjukdomar som kan förhindras är ett par Miljarder till.
Det är ganska logiskt att de vill patienter ska vara evighetsförbrukare...

Johan / Buster... sa...

Jag tror det går snabbare att fickparkera en oljetankers på 70 000 dödviktston
innan Livsmedelsverket förstår vad som måste göras..

https://www.youtube.com/watch?v=0_PdTzgiI5I

Johan / Buster... sa...

Förlåt med alla inlägg om D vitamin, jag ska lugna ner mig nu..
För mig är det lika viktigt att utplåna Ms så inte nya får eländet.
Jag surfar ofta i Australien för de har samma förhållande som Sverige fast på andra
sidan av jorden.

Här är ett videoklipp där D vitamin talas om...

https://www.youtube.com/watch?v=8_kSNeRKCBo

Jeanette Forss sa...

hehe...nä d gör inget... ja lixom många andra ä rätt kass på ämnet d-vitamin även om ja vet att d ä bra. Samtidigt tänker ja att d finns där i min kost o d ä lika naturligt som ja kliver upp på morgonen...

Johan / Buster... sa...

Du har nog mer kunskap än de utbildade i ämnet.
Vem är kass när man läst det här...
-------------------------------------

När generaldirektörerna för socialstyrelsen och strålsäkerhetsverket samt ordföranden i Cancerfondens forskningsnämnd skrev i DN att”människor genom normal utevistelse och med vitaminberikad kost på vinterhalvåret som komplement väl kan täcka behovet av D-vitamin”.
-------------------------------

var de ute och cyklade utan att veta var de befann sig. Under vinterhalvåret bildar vi i Sverige inte något D-vitamin alls och det vi får i oss via vitaminberikad kost är alldeles otillräckligt.

Johan / Buster... sa...

Jag hamnade på Jan Hillerts tal om Ms från 2013.
Han säjer det är 13 000st och tror han det är en slump att det i dag är ca 19 eller 20 000st så tror han fel...
https://www.youtube.com/watch?v=dUayKEGmPiM

Johan / Buster... sa...

Jag har länge haft intresse vad min Ms beror på.
Det här läste jag i illvet.se vad D vitaminbrist kan orsaka.

https://www.youtube.com/watch?v=5wpANmTM1qc

Johan / Buster... sa...

Jag har funderat om livsmedelsverket och forskare lagt någon energi att fundera varför Japan har många sjukdomar som är sällsynta för befolkningen.
Det är inte bara Ms som de knappt vet vad det är.
-----------------------------------------

I en undersökning utförd av WHO på befolkningen i 192 länder finner man följande data:
-Japan har världens längst levande kvinnor
-Japan har världens längst levande män
-Japan har världens längst levande friska män och kvinnor
-Japanernas cancerrisk är lägst i världen
-Japanernas risk för att få hjärt- och kärlsjukdom är lägst i världen
-Japanernas risk för att få hjärnblödning är lägst i världen

https://www.youtube.com/watch?v=cwa4_7xJ6-Y

Johan / Buster... sa...

När jag surfade runt om Ms så hamnade jag på när Robert Gustavssons gör olika dialekter.
Det har inget med Ms att göra men roligt att höra på...

https://www.youtube.com/watch?v=t3mLGtOSPGE

Johan / Buster... sa...

Som jag tidigare skrivit så har jag intresse att veta vad min Ms beror på.
Det här korta videoklippet är från 2012.
I princip har ingenting hänt av D vitaminberikningen.

https://www.youtube.com/watch?v=f4qhoRrQOzI

Johan / Buster... sa...

Intressant att se del av Mats Humbles föreläsning om D vitamin.
Kanske livsmedelsverket ska rada upp barn som på bilden som Humble visar.

https://www.youtube.com/watch?v=yq5JL8fj7Gg

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...