25.5.16

GOD HÄLSA KOMMER INIFRÅN!!

Så står det på en vattenflaska som jag har. Tänkte inte på det tidigare men det är så sant. Vad du stoppar i dej är det som påverkar din kropp. 

Sedan en tid har jag ju vetat det, men ändå prövar jag min sjuka kropp. Jag har provat att äta smält ost. Lite är ok, men en skiva är gränsen. Sen sa magen ifrån. Något jag inte kopplat ihop med det jag äter, är den galna smärta jag haft i vänster kind/nacke/axel/arm. 
En smärta som jag innan operationerna lätt gav 9 av 10. Smärtan klingade av o till och försvann ett tag efter 1a operation till nu. Nu sitter jag med smärtan igen. Värk som gör att jag nästan vill såga av armen (om d hade hjälpt...men då hade säkert fantomsmärtor ersatt denna). 
Det som gör denna smärt uthärdlig är att jag nu vet att jag ska ej äta mer än en skiva ost. Och då tänker att jag lika gärna kan låta bli ost helt... om jag hade disciplin. 
Nu får jag bara fokusera på att äta det magen mår bra av. 
Som jag säger ”mår inte magen bra så mår inte kroppen bra”. Alltså ingen ost o det som utvinns av mjölk. 

Nu är ju diskussionen stor om huruvida mjölk är bra. Alla har ju rätt till sin åsikt, men jag tänker som så att mjölk säkert är jättebra...sålänge den inte gått igenom massa maskiner. 
Nu vet jag ju inte hur mjölk direkt från kon smakar. Men jag vet så mycket att om jag tycker det är äckligt så dricker jag det bara inte. Inte lägger jag till massa annat i den. 

Tyvärr är det ju så med de mesta livsmedel vi köper idag. 

Hippokrates sa 460-379e.Kr 
”låt din mat vara din medicin”. 

Det ligger så mycket rätt i det, men det är svårt när i princip allt förutom det i grönsaksdisken är så behandlad att kroppen drar mer skada än nytta av den.

Inte nog med det utan vi har ju miljöaspekten också. Där blir ju tyvärr även grönsaksavdelningen lidande. För våra grönsaker växer upp i jordar som är näringsfattiga. rent logiskt är dom det eftersom de används om och om igen.

”Hur kan man förvänta sej att en byggnad ska stå i 100år, när man bygger det med dåligt byggmatrial?” 
Likadant är det med vad du äter. 
DU ÄR VAD DU ÄTER!!

Men det är klart jag skriver om matens vikt eftersom jag har en sjukdom och det jag äter hjälper mej. Men jag säger bara det att jag önskade att jag visst det jag vet nu, innan jag blev sjuk. 
Det handlar om att förebygga. 
Du kanske tänker ”Men jag är ju frisk. Jag kan ju inte få en autoimmun sjukdom”. Typ så tänkte jag med o nu sitter jag här. Så jag säger skarpt 
”ÄT DINA GRÖNSAKER o lite till 
OCH GE DINA BARN OCKSÅ”.

Visst enbart maten gör mej inte starkare. Men den ger mej energi o ork, så jag kan träna mer. Ms-tröttheten är som bortblåst. Visst den försvann i o med första operationen. Men den låg på lur helatiden. Det var inte förrän jag lade om min kost som jag helt 100 kunde säga att den va borta.  


Kan man inte ta ett piller. Ja, det kanske du kan, men det är ju med biverkningar. Biverkningar som du genom maten kan slippa +  att maten ger dej andra näringsämnen o vitaminer som pillret inte gör...

1 kommentar:

Johan. sa...

Jag har läst en del om Hippokrates 460-379e.Kr
OM det stämmer det han sa, så är det precis det forskarna är inne på 2016.
------------------

Han skilde medicinvetenskapen från religion och hävdade att sjukdom inte är gudarnas straff, utan snarare en följd av miljömässiga faktorer, mathållning och levnadsvanor. Corpus Hippocraticum omnämner inte en enda 'mystisk' sjukdom.

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...