11.3.15

SOMMARSOL - dag 3-4

Ny dag o mer frukost. Så skönt att ha allt klart. 
Jag har fortfarande ej löst problemet med min Aloe Veradryck, men den står iaf i en kyl. Men med tanke på att det är fredag o jag inte vet om man kommer åt kylen, som står i personalrummet, över helgen må jag lösa det. Men det fick bli ett senare problem. Nu va det ju frukost :).

Efter frukosten va det dags för Arbetsterapeuten. Hon konstaterade att jag var en svår nöt att knäcka. Jag tänkte på den kommentaren och konstaterade att jag vill nog inte knäckas. Självklart menade hon nog ej så. Men jag tänker att skalet är en del av mej. Det är min envishet.  (..borde ju frågat om hon tyckte att hon lyckades ;P)

Sen va d dags för vattengympa o som jag skrev i förra inlägget, så va det ju ej aktuellt för mej. Istället valde jag att va i gymmet. Eftersom jag va hos arbetsterapeuten den halvtimme det var någon där som kunde hjälpa mej sätta fast högerhanden i olika maskiner, som jag hade behövt fick jag fokusera på benträning o de få maskiner jag själv kunde hantera. Som jag nämnde i förra inlägget hade jag fortfarande ej fått nåt träningschema, så jag fick ju gissa mej till vilka maskiner som passade för mej o hur dom fungerade.

På eftermiddagen träffade jag sjukgymnasten, eller fysoterapeuten som det nu heter tror jag. Jag bara förstår ej varför. Så sjukgymnast är det namn jag kommer använda. Äntligen ett träningsschema, trodde jag... men icke. Så jag bad om ett. Jag skulle få det efter helgen. M a o fick jag hitta på min träning över helgen...

När lunchen var uppäten (ja va alltid sist, men mina kamrater i gruppen va schysta o vänta) var det dags för oss med handträning. Det var en väldigt bra träning för mej. Vi gjorde olika övningar med lera. Övningar jag har tagit med mej hem o borde göra.

Innan kvällens föreläsning o middag satte jag mej på elcykeln någon timma.
Sedan va det HELG :). Gött tänkte jag. Vi satt o pratade länge i gruppen o det kändes som man hade känt dom i flera år.
Somnade gott framför tvn den kvällen, men vaknade mitt i natten av att jag hade tokont i magen. Jag hade känt lite magvärk efter maten. Kändes som jag hade fått i mej gluten. Men tänkte att det kunde ej stämma. Det stod ju i broschyren att dom kunde sådant. Jag stängde av tvn som jag somnat från o började googla på den mat vi fått. O mycket riktigt så innehöll biffarna vi fått öl. 
Öl = malt o humle = gluten. Kanske inte mycket gluten, men om jag av nån anledning må jag fått i mej lite under dagen. Så det blev väl tårta på tårta. 
Efter några timmar lyckades jag somna om så jag orkade upp till frukosten. 

Den morgonen va jag rejält öm i magen. Men eftersom frukosten va samma tid som under vardagen va det ju bara att glömma sovmorgon. 

Vi va sedan på morgongympan (vilket ja borde hålla kvar). Det va en god start på dagen. När vi efter en halvtimma va klara kom det ett gäng som trodde att den skulle vara då, eftersom det stod så på deras scheman. 
Detta skapar ju en viss irritation. Nu fick dom ju ej sin morgongyma. 
Eftersom jag gjort den i några dagar nu så vet jag hur bra den är. Den hade varit kl10 på helgerna de tre veckor dom hade varit där, så jag kan förstå att dom blev upprörda. 

Inte nog med det. Dom berättade att man hade blandat två olika diagnosgrupper på vattengympan. Ok tänker ni. 
Men saken hör till den att det var en Postpoliogrupp, som behövde ha varmt vatten, o en Ms-grupp, som oftast önskar kallt vatten. 
Eftersom jag är värmekänslig pga min Ms så kan ja inte förstå hur man tänker när man sätter dessa personer i en o samma bassäng. 
Antingen får man ju ha, som dom har på Vintersol två olika bassänger eller så schemalägger man inte dessa grupper samtidigt, så man kan reglera temperaturen.
Nu hade jag ju valt bort vattengympan, så det berörde ju ej mej.

Istället blev det till att gå 30min i barren. Inte så kul eftersom barren är typ 3 meter, så många vänder blev det. 
När det va gjort satte jag mej vid elcykeln nån timme. 30min fram o 30min bak. Som tur är så har ju gymet här hemma en sådan, så eftersom det gör gott mot min sträckspastisitet så ska jag fortsätta med den här hemma.

Efter min träning vill jag självfallet duscha, men först lunch. Magen är fortfarande lite öm efter gårdagens middag, så jag frågar kökspersonalen om det va gluten i maten. Eller närmre bestämt jag frågade om det var öl i biffen. Hon kollade lite frågande på mej o gick sedan in till kocken o frågade. Och mycket riktigt det var det. 
Hon kom ut med papper o penna o ville att jag skulle säga vad det kunde vara gluten i. 
Som jag sa tidigare så stod det i broschyren att dom hade koll på sånt, så jag bara kände att jag orkar inte längre. Jag hade kommit dit enbart för att fokusera på träningen o inte tänka på annat. Men ja,ja jag hade ju ej vart där sålänge. 
Men något jag avskyr är att vara till besvär. Nu säger säkert många att jag inte är det o det vet jag om, men ändå känns det så. Inte nog med att jag har sjukdomen... jag är extra noga o kräsen med maten. Jag nämnde några saker, men jag kan inte påstå att magen va nöjd alla dagar.

När lunchen var färdig va det dags att gå in på rummet o duscha. O det var en upplevelse jag inte ens önskar min värsta fiende (...om ja hade nån.). 
Jag satte på duschen o ganska kallt vatten kom. Jag satte mej på den breda duschpallen o bara njöt. Plötsligt kom det skållhet vatten. Eftersom min kropp är stel och konstig kunde jag knappt flytta mej snabbt. Jag fick nästa panik. Som tur var va det ett stort handtag snett bakom mej på vänster sida på väggen. Så jag tog tag i det o drog mej åt sidan. Vilket inte va lätt eftersom det självklart va antiglidsits. Men så kom det kallvatten igen, men denna gång slutade det inte utan blev kallare o kallare. Nog för att det är bra att skifta värme o kyla, men detta va ju löjligt!! Hetta och iskallt är nog ingen som rekommenderar.  Det ska ju ske under kontrollerade omständigheter. Jag stängde av duschen, tvålade in mej o sen va samma visa igen. Men denna gång kom hettan mycket snabbare än ja kunde skölja tvålresterna... Det blev en snabb men smärtsam duschning jag hoppas jag aldrig mer är med om!!  


Efter mina otäck bravader i duschen och jag andats ut gjorde jag mina medsystrar sällskap vid bordet och åt kvällsmaten i hopp om att den inte innehöll gluten. 
Innan lampan släcktes kollade vi på den första deltävlingen i melodifestivalen. När det bästa bidraget åkte ut hade jag lust att ge upp.

Inga kommentarer:

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...