2.11.14

RÄTT VÄG?

Allt mer läser jag om kostens vikt i olika sjukdomar. Trots det får man ingen information om det när man söker sej till sjukvården. Nu börjar det lite smått komma in där, men den informationen har egentligen funnits i flera år, så jag förstår inte varför något så logiskt har blivit bortglömt. För det är ju rätt självklart. Äter man bra mat mår magen bra o mår magen bra, så mår kroppen bra :)

Jag snubblade över kostomläggningen för några år sedan, då jag p g a operationerna startade denna blogg och fick kontakt med en kvinna som berättade om kostens betydelse i Msen. 
Visst jag hade väl hört lite på förbivägen, men jag brydde mej inte så mycket. Varför skulle jag sluta med socker? Jag har ju inte diabetes eller varför ska jag sluta med gluten? Jag äter ju makaroner varje dag. Vikten som sjönk på några månader skulle jag väl stå ut med. 
Operationerna var ju ett startskott för att jag skulle få ett bättre liv. Men någonting fattades (det gör det fortfarande, men jag är lite närmare nu) o jag jobbar verkligen fortfarande på att minska sockret. Jag ska inte ljuga och säga att det alltid är lätt att lägga om sin kost. 
Men all kredd till min mamma som snabbt förstod grejen att jag behövde sluta med gluten. Hon har verkligen hjälpt mej med det. Som tur (...eller det är ju inte tur egentligen att hon är laktosintolerant... ) har dom laktosfri mjölk mm hemma. Så det blev ju inget större problem heller. Mina närmaste vänner snappade också upp det snabbt o har laktosfri mjölk när jag kommer. 
Men nu är det ju så att alla kan ju inte ha min mor eller mina vänner (...eller ja, ni förstår hur ja menar ;) ). 
Där kommer min tanke om vården. De bör hjälpa människor inte bara med mediciner utan också hur man bör äta beroende på individ och åkomma. Men då handlar det om pengar o politik, så jag håller mej utanför det området :). 

När jag hörde om kostomläggningen började jag kolla på föreläsningar på youtube.com av Terry Wahls. Hon ger en bra sammanfattning på hur hon via sin kostomläggning har förbättras från sin Ms.  

https://www.youtube.com/watch?v=F2yA3QPDDLM
(inslaget är typ 20min, men HELA är grymt intressant..sammanfattningen kommer dock inte förrän i slutet...)

Nu har det också kommit artiklar om att Parkinson ev börjar i magen. Nu har jag inte mycket kunskap om Parkinson förutom det handlar om signalsubstansen dopamin som förstörs.
Hur som helst har man hört om hur dessa sjukdomar blandas ihop. Då tänker jag rent spontant att om nu Parkinson och Ms är lika borde ju orsakerna vara lika. 
Om sjukdomen börjar i magen och många med Ms, liksom jag mår bättre av en ändrad kost. Varför inte informera mer om det. 
Ta krafttag. Att man på tex de olika rehabanläggningarna erbjuder kost utan gluten, laktos och socker. Så personer med dessa sjukdomar får pröva på några veckor för att se om det ger dom någon hälsoeffekt. Om inte får det börja med de dom ätit igen.

Sen mår ju ”friska” människor också bra av det, men då har dom någon typ av åkomma av något slag. Typ ont i magen, har ofta sura uppstötningar av något slg mm.

Jag lyssnade på Paleopodden härom kvällen. Mycket intressant då det handlade om gluten. 

På tisdag ska man avgöra om jag får den rullstol jag behöver. 
I mitt sista inlägg nämnde jag att jag skulle på hjälpmedelsmässa i Västerås. Jag hade möjlighet att få känna lite på den rullstol som jag tidigare sett på en hemsida. Den var så fantastik som jag trodde och nu ska man avgöra om det är en rullstol jag behöver. 

den ä inte bara bekväm o praktisk, den ä ju snygg också :) 
(o detta trots att ja önskar vissa ändringar, som passar mej bättre...)

Saken är ju den att jag anser det. 
Jag hoppades på att få prova den ”körgrej”, som jag visade i förra inlägget, men den satt fast i tullen. Det gjorde nog inte så mycket eftersom jag borde ju skaffa en ny rulle för att kunna fästa den och den kommer jag ju ej kunna skaffa i år.  


Den 29 oktober var det 4 år sedan jag gjorde min första operation mot min Ms. Det är galet längesedan och jag är fortfarande så otroligt tacksam att jag hade den möjligheten. Vissa förbättringar har tyvärr ej hållit sej kvar, men den viktigaste förbättringen ger som tur är inte med sej. Nämligen Ms-tröttheten. 
Ibland har jag trott att den varit på väg tillbaka. Men då har jag bara lagt mej o sovit nån timma o när jag vaknat har den varit borta. Det har varit mitt tecken på att Ms-tröttheten har varit utrotad i 4år.

8 kommentarer:

MyStory sa...

Det där med kostomläggning är inte så enkelt. Jag har kämpat med det i säkert två år. Undviker gluten men lyckas inte helt med det. Mjölk har jag inte använt på massor av år men äter turkisk yoghurt som trots allt innehåller en massa nyttigheter och yoghurt är tydligen inte det värsta men kan stoppa i sig :-) Det jag tycker är allra enklast att låta bli socker...

Buster. sa...

En artikel förra veckan i DN om kostbehandling. Det gället inte bara diabetes.

http://www.dn.se/debatt/kostbehandlingar-kan-spara-miljoner-i-diabetesvarden/

Buster. sa...

Läkare och livsmedelsverket borde åka till Japan och studera hur de kan leva längst och vara friskast av 192 länder som WHO undersökt.

http://dalaglitter.com/2012/12/20/japaner-lever-langst-och-ar-friskast/

Jeanette Forss sa...

Det är så intressant detdär med kosten o det förvånar mej att man inom vården inte tar upp det mer. Det är ju en del som ALLA berörs av. Nyttig mat vill väl alla ha egentligen?
MyStory va skönt för dej att tycka socker är enklast att ta bort. Hur lyckas du? Vad är hemligheten? ;) Knep?
Buster, grymt intressant detdär om japanerna. Min mormor som va missionär i japan borde ju ha lite goda tips på kosten i Japan ;)...

Buster. sa...

Det är som det står i ovan DN artikel. En vanlig svensk åker på ICA och köper mat och funderar inte på olika vitamintillskott.
Livsmedelsverket borde fundera hur Japans befolkning kan vara friskast bland 192st länder som WHO undersökt.
-----------------------------

Det är en nationell angelägenhet att kostforskningen uppgraderas. I dag finns inte ens ett forskningsråd som har ett uttalat ansvar för området. Bristen på kunskap leder till onödigt mänskligt lidande och dyr vård.

Buster. sa...

Jag har svårt att tro Ms är en slump när man ser kartan.
Många sjukdomar tror jag kan förhindras med rätt kost.

http://www.youtube.com/watch?v=yERsG3Th5wg&list=UUDpWAZb507uwJm15_3NSqgw

Buster. sa...

ju mer jag läser är det så här!

Till skillnad från vid läkemedelsutveckling finns inga kommersiella intressen som driver på kostforskningen.

Nu behövs statliga medel för att möta framtidens vårdbehov.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/om-femton-ar-kan-halva-varlden-vara-overviktig

Buster. sa...

Det här gäller inte bara diabetes.

http://www.kostdoktorn.se/sjukvarden-sviker-patienter-med-diabetes

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...