9.5.14

DAX ATT TA TAG I D!!

Det är ju ett slags sorgearbete att få ett nej för stamcellsoperation. Men det är ju samtidigt en väldigt splittrad besvikelse. 
För anledningen var ju att jag inte hade några nya aktiva inflammationer på hjärnan. Men jag kan ju inte lägga mej ner o dö, som brorsan sa ;) (haha...en väldigt dramatisk kommentar eftersom man säger att Ms INTE är en dödlig sjukdom.) 

Nu satsar jag mycket mer på kosten!! 
Men det är inte det enklaste som jag har sagt tidigare. 
Det har inte varit så svårt att sluta med gluten, men som jag skrivit i ett tidigare inlägg så är socker ett gissel. 
Men igår vräkte jag i mej skumraketer vilket jag tidigare gjort,
men denna gång fick jag en sådan där äckelsmak i mun o mage. Så mitt val att dra ner på sockret kanske börjar ge resultat :). Det kanske börjar bli lättare att låta bli.
Jag försöker lära mej mer om det jag bör stoppa i mej. Får mycket bra tips från olika youtube-klipp o bloggar. Sen tänker jag ju att lixom Msen är olika på olika människor är också kostintaget olika. Därför får jag skräddarsy en kost som fungerar för mej. Men grunden är det *Terry Wahls berättar och med det Paleo-dieten. Det känns som jag iaf håller på att vinna kampen mot min vikt. Men jag ska ej ropa hej förrän jag är över ån :)
Jag har ju börjat dricka en grön smoothie varje morgon o kväll. Så det känns som jag är på god väg. 

Sen lägger jag ju mer fokus på träningen. Visst det gjorde jag ju självklart tidigare också, men nu känns det som jag lagt till en extra växel.


* Terry Wahls är en kvinna med sekundär progressiv Ms, som genom bl a Paleo-dieten (stenålderskost) förbättrat sitt liv från en tiltad rullstol till att ut o cykla.












10 kommentarer:

Maria Gustafsson sa...

Låter jättebra <3
Ta en sak intaget och prova dig fram.
Jag tror att det absolut viktigaste är att få bort gluten, äta mycket fett och ta extra D -vitamin för att läka och bli bättre.
Att dra ner på kolhydrater gav mig mer kraft och fatigen blev bättre.
Ta bort mjölken gav en annan stor förbättring för mig.
Prova dig fram och börja inte med allt på en gång är ett litet tips från mig.
Lycka till!

Jeanette Forss sa...

Synd Maria att det inte finns en gilla-knapp på din kommentar.
Ja lär ju rådfråga dej (om d ä ok?) i min fortsatta kamp...

MyStory sa...

Du verkar vara en bit på väg när det gäller sockret. Jättebra! Håller för övrigt helt och hållet med om det Maria skriver. Jobbar själv på saken men jag har en bit kvar. Svårast är att helt skippa mjölkprodukter. Älskar fet turkisk yoghurt!

Jeanette Forss sa...

tar lite pö-om-pö mä mjölken också. Har samma problem med den turkiska yoghurten ;) Men ja tröstar mej mä att ja inte dricker komjölk o äter ej ost från kossan alls... Men som sagt så tar ja ju en sak i taget... du liksom jag kommer nog få bort yoghurten helt, men allt har sin tid.

Buster. sa...

Hej igen..

Du slipper sätta upp en skylt att du solar om livsmedelsverket gör som professorn i Kanada säjer.
http://www.youtube.com/watch?v=X9CpnWH2lm0

Jeanette Forss sa...

Det hade ju varit skönt att slippa släpa på en skylt, när ja ska te stranden ;)

Buster. sa...

HAHAHA,det var en fyndig kommentar som jag inte räknat med...

Buster. sa...

det var på nyheterna nyss igen om ökad pensionsålder. Då måste Sverige börja D vitaminberika maten rikligt så inte Sverige får Skottlands livslängd.
http://www.youtube.com/watch?v=6qoEqiBLMC4

inger35 sa...

Tack för en underbar blogg jag befinner mig i samma sits har ms och trött på att må dåligt börjat min resa mot en bättre hälsa och ett bättre liv. Har tyvärr inget stöttande nätvetk ännu så blev otroligt glad när jag stötte på din blogg. Mvh Annelie

Jeanette Forss sa...

Vad roligt att höra att du tycker om den och jag hoppas du kommer fortsätta :)

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...