4.11.13

DÅ VA D DAX IGEN!!

I ett tidigare inlägg skrev jag om att jag fått en knäotros för att motverka min översträckning i höger knäveck. Den var stor o otymplig, så jag använde den inte mycket. 
Eftersom det var något jag själv hade bett om, så slutade jag fokusera på det och tänkte att det nog inte är så mycket att göra nåt åt. 
Så på sensommaren började min sjukgymnast tala om det. Han tyckte jag skulle skaffa en knöotros samt en skena mot min droppfot. 
För lite mer än en vecka sedan träffade jag en ortoped och fick en sk Toe off-skena o han beställde en knäotros till mej. 
Jag provade Toe off skenan och tyckte den var rätt stel, men tänkte att det nog är en vanesak. Vi bestämde en ny tid då jag skulle få knäotrosen. Så gick jag hem och testade skenan igen. Jag tyckte inte alls om den. Den var stel och obekväm! 
När jag drog okull p g a den så fick det räcka. 
Jag tänkte att eftersom jag gör det utan den, så ska den väl inte se till att jag gör det första veckan med den. Den ska väl hjälpa mer än stjälpa?!
Därför började jag kolla efter något annat på nätet. Där stötte jag på något som hette StepSmart. Det fångade mitt intresse eftersom den verkade så som jag länge tänkt att jag behöver. Den lyfter foten och är rörlig upp o ned.

Idag träffade jag ortpeden igen. Jag fick prova knäotrosen, som han skickat efter. Förutom att den va krånglig att få på känns den rätt bra. Så ja ska ge den en chans :) 
MEN han va inte alls inne på mitt spår att skaffa en StepSmart. Ett argument för att jag ej ska ha en sådan var att foten ej kunde lyfta sej. 
Jag kan köpa det han sa, men samtidigt tänker jag det att om jag kunde lyfta foten skulle ju nån skena inte ens finnas på tapeten. 
Han pratade om att muskel vid hälsenan skulle ju behövas töjas ut. Det förstår jag, men om jag hade en sådan skulle jag nog vara mer motiverad till att töja mer. 
Han pratade också om att den skulle bara hålla upp foten i 90°, men det är ju det Toe off skenan gör enbart
StepSmart är ju mjukare så jag kan t ex huka  mej. Eftersom jag är fumlig i händerna måste jag ju kunna huka mej. Då menar han på att jag får sätta fram högerbenet och böja mej. Ett praktiskt typexempel på att nån med bra balans och inga problem med rörligheten inte riktigt förstår hur svårt det kan vara. Kunde jag det... skulle jag åka telemark... Så det är nog inte slutdiskuterat om den.

Jag fick i a f min knäotros idag :)


Inga kommentarer:

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...