14.10.13

GLUTEN FÖRSTÖR MEJ!!

 Efter första operationen mot CCSVI kändes jag hur Ms-tröttheten försvann litegrann o efter varje operation försvann den mer och mer, men jag var fortfarande ”vanligt” trött. 
Tänkte att det vore fint att kunna visa att Ms-tröttheten försvunnit, men den ”vanliga” tröttheten satt i. När jag började arbeta kände jag att jag blev tröttare och tänkte ”Ms-tröttheten kanske är kvar trots att jag känner mej piggare efter att jag vilat...” Kände mej självklart besviken... Det var ju det operationerna tagit bord helt.
Men så märker jag efter att jag slutat med gluten hur jag börjar bli piggare och mer alert. 
Ms-tröttheten finns inte kvar utan det var glutenet som orsaka tröttheten. 
Nu har jag bara en sak till som orsakar trötthet och det vet jag ju vad det är. Att jag går snett p g a min dåliga högersida orsakar ju att jag får anstränga mej i varje rörelse jag gör. Detta snor sjukt mycket energi. 
Det är i o f s inget jag för tillfället kan göra något åt.

Något jag alltid lägger fokus på är min vikt
Det oroar mej ju att jag är underviktig. För det lustiga är ju att jag äter massa mat. Mina föräldrar reagerar alltid när vi äter ihop att jag tar så mycket mat. Jag åt ju mycket när jag kom -86 och tidiga tonåren ska vi ej tala om. Om jag hade anlag att bli tjock, så hade jag rullat fram då ;).
Men så bröt sjukdomen ut och 3år efter så rasade vikten. 
Jag lade mig på 42-43. M a o inte mycket!! Där har vikten legat. 
Nu i somras valde jag under prov att sluta med gluten och samtidigt öka mitt grönsaksintag. Men så började vikten röra på sej. Den lade sej på 41kg och det oroade mej självklart mer. Jag funderade på att avsluta mitt test även om magen mådde bättre. 
Men jag höll i några veckor till och efter typ 4 månader utan gluten visar vågen 44kg :). I hopp om att den fortsätter öka fortsätter jag med att inte äta gluten!!


Idag kan jag nog säga att jag psykiskt mår väldigt bra, men fysiskt är det ju inte alls bra. Men det gör att livet känns lättare nu på 8år och 11månader (om inte t o m mer) 
Visst jag är ju fortfarande väldigt skör, men nu kanske jag seriöst kan lägga fokus på att få en bättre rörlighet...

3 kommentarer:

Maria Gustafsson sa...

Härligt!

Jag är så mycket bättre i min MS, min sambo har inga IBS symptom längre, min sons eksem är mycket bättre och min dotters migrän är borta.
Inget mer gluten någonsin i våran familj.

MyStory sa...

Håller tummarna för att det fortsätter på samma positiva väg för dig!

Jeanette Forss sa...

Ja det va rätt val att sluta. Har dock fått i mej lite av misstag, men då känner magen samma kväll att nåt ej är ok:) Hoppas verkligen att det fortsätter såhär.

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...