28.9.12

BRA & DÅLIGT!!

För en vecka sedan satt jag i bilen påväg upp till Leksand. Är så otroligt glad över att jag orkade med den helgen efter att haft en helsjuk vecka. Men med massa vänner och en transportrullstol gick det bra. 
Tyvärr tog högersidan mer stryk av denna förkyldning. För några år sedan... tror det var julen -09... hade jag bältros. Så som Frodo i Sagan om ringen filmerna känner av klingan av "de svarta ryttarna", genom filmerna, kan jag än idag känna smärta och klåda på den axeln jag hade bältrosen. 
Det liksom blossar upp, speciellt när jag varit förkyld. När det inte svider och kliar känns det som när den sträva lappen på tröjan irriterar i nacken. 
Så även om jag kanske låter bättre så har kroppen kvar vissa försämringar av både den och förkyldningen. 


Men mina vänner sa JA till varandra och lyckan var total. Det var ju huvudsaken :)


För några veckor sedan beslutade jag mej!!
Speciellt förra veckan kände jag att mitt beslut om att åka till Polen för att undersöka mej för CCSVI och ev. en operation är helt rätt. 

Det stämmer...om ett tag ska jag åka igen. Men denna gång är det inte till Bulgarien utan till Polen. 
Anledningen till att jag denna gång åker till Ameds, Polen är att dom har IVUS (Intravaskulärt ultraljud) Mitt beslut grundar sej i främst att högersidan bara blir sämre. 

Jag har mailat min neurolog om det. Än har jag inte fått någon reaktion på det, men jag kan gissa att det inte alls är populärt. Men hon får ursäkta mej, eftersom jag blivit bättre av de förra operationerna så tvekar jag inte.

Bland de viktigaste sakerna som är kvar t o m efter första operationen som snart är om två år är att Ms-tröttheten och värmeintoleransen fortfarande är borta.

Skillnaden med Bulgarien är att dom verkar vara mycket mer noggranna i Polen med olika uppgifter som ska skickas dit. 
Så även om jag har gjort detta förut är det nytt för mej. Det kommer bli en spännande resa och om jag ska vara ärlig och det ska man ju, så har jag domdär förväntningarna som många som gjort operationen varnar för att man inte ska ha. 

Jag talade med arbetsterapeuten från AF idag. Hon meddelade till min stora besvikelse att jag inte får Addseaten. Enligt henne var det för dyrt och lyxigt att ha den som arbetshjälpmedel. Istället ska jag få prova en:







Kan man kanske förstå min skepticism. Försöker tänka positivt om den även om den ser mer ostabil ut. 

Men vem vet, jag kanske inte ens behöver tänka på någon av dem efter mitt besök på Ameds ;).

Däremot tror jag att jag får en joystickmus vilket jag tror är väldigt bra. Detta ska jag ha på arbetet. Det kommer nog underlättat mitt arbete även om jag just nu tycker att det fungerar väldigt bra. Jag trivs väldigt bra och tror att jag om några månader kommer nå mitt mål att gå upp till 50%. Att det går så bra är ju tack vare operationerna. Så det gör mej lite förvirrad att Sveriges regering inte för in dem i landet. De som manar på att sänka sjukskrivningsstatistiken och vill att fler ska arbeta. Jag tror att det är en bra tanke. För man vill ju känna att man producerar något och är behövd,

2 kommentarer:

Andreas Westlin sa...

Mycket spännande med Polen. Vi håller alla tummar vi har och tänker på dig Janne.
Måste säga att jag tycker du har blivit riktigt duktig på att skriva blogg :) Intressant läsning!
KRAM

Jeanette Forss sa...

Tackar Jakob!!

Tredje gången gillt...hoppas verkligen d hjälper mot min dåliga rörlighet denna gång. Försökte hitta ett nonstop-flyg från Gbg i hopp om att ev få träffa dej. Men tyvärr!!
Men ja får kanske boka en date mä dej o frugan din, efter min tur te Polen :)

Kram

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...