7.4.12

SNART!!


Detta är en grov sammanfattning av den medicin jag ska påbörja. Jag hoppas att jag tolkat den text jag tagit min fakta rätt. ( Ni som kan mer om det får gärna lägga kommentarer...) 
Men jag anser att det är viktigt att påpeka att LDN INTE är ett knark, som folk frågar mej. LDN betyder Låg dos Naltrexon .
Jag förstår inte riktigt varför man undrar det. Vad jag förstått det som ges det till missbrukare av olika slag för att man ska sluta med sådant. 
Men då ges det i en 50mg dos och i mitt fall räcker det med till att börja med 1,5mg dos.
FDA godkände Naltrexon 1984 till missbrukare. Året efter upptäckte Dr Bihari att en låg dos av Naltrexon förbättrade HIV-patienter, det virus som orsakar aids. 
I mitten av 90-talet upptäckte han att även patienter med autoimmuna sjuksomar o cancer också fick en viss förbättring av LDN. Det hjälpte kroppen att bygga mer av vissa erdorfiner, vilket har påvisats är väldigt låg hos oss med autoimmuna sjukdomar.
I Sverige är Naltrexon godkänt som en medicin för missbrukare, men LDN är ej godkänd av läkemedelsverket ( FDA ). Problemet är att ingen egentligen har gjort en dubbelblind studie med LDN tror jag. Mycket handlar nog om pengar!! 
Trots det har doktorn rätt att skriva ut det. 
Men då är tabletterna 50mg och jag ska ju enbart bara börja med 1,5mg. Jag har väldigt svårt att förstå varför LDN ej godkänns av FDA eftersom den verkar ge god effekt. 
Men jag förstår ju inte heller varför CCSVI ej är godkännt. CCSVI borde ju intressera kärlkirurgerna mer i alla fall.
Men hur som helst så innebär detta att jag själv får lista ut hur jag ska göra för att få i mej en sådan liten dos. Apoteket trodde att doktorn hade ordinerat fel när det stod att jag enbart skulle ta 1/10 av tabletten. Nu är det hur som helst för mycket att börja med i alla fall... så jag börjar med att halvera den.
Nu vet jag ju inte vad LDN ger mej för effekt. Men eftersom CCSVI redan hjälpt mej med mycket som ej syn hoppas jag att det ska hjälpa min spasticitet och rörlighet 
( främst i höger;) )
Det verkar vara viktigt att jag inte tar för hög dos eftersom det då ej hjälper och att den tas innan sänggående...
En annan sak som är viktig är att den inte ska tas när man går på bromsmedicin. Vilket känns skönt för då har jag en medicinsk orsak till att inte få Tysabri.
Som alla andra mediciner har LDN biverkningar. Men jämfört med Tysabrins verkar det vara som en fis i rymden... okej, ganska hög, men övergående och inte dödlig.
Det kan i och för sej förvärra mina Ms symtom till att börja med. Vilket är en skrämmande tanke. Men vad jag förstått det som så är det ett stort KANSKE!! Därför är det viktigt att börja med en liten dos. Det hör till de mest sällsynta fallen. Oftast är dom små o övergående inom 7 - 10 dagar

4 kommentarer:

Maria Gustafsson sa...

Ska bli spännande att höra hur det går! Har din neurolog skrivit ut tabletterna?
"Myms" från CCSVI föreningen har exprimenterat med LDN men jag hittar inte hennes blogg längre så jag vet inte hur det gått.
Hoppas du blir piggare och starkare.

Jeanette Forss sa...

Hej!

Nu har ja hämtat ut den. expediten va lite frågande eftersom doktorn skrivit att ja bara ska ta 1/10 av tabletten. Ja fick lite saker som skulle hjälpa min delning. Jag har Myms som länk. Men d verkar som hon gått tillbaka till Tysabri...hoppas jag slipper det. Tror att jag hellre gör en operation till isf.

Anonym sa...

Hej Jeanette!
Jag testade ldn för ett tag sedan och tyvärr blev min spasitet värre så jag slutade.. Vi har ju samma läkare och hon ordinerade 1/10 av en tablett och jag antar att dina är på 50mg som mina? detta gjorde att jag började med 5 mg och det är alldeles för mycket.. blev helt oböjlig:-) försökte gå ner i mängd men det hjälpte inte.. Tänkte ev börja igen och hoppas på att det blir bättre denna gång.. Tänkte bara tipsa dig lite:-) kram

Jeanette Forss sa...

Hej!!

Jag noterade faktiskt det... Det går ju att diskutera varför hon ordinerat för hög dos.
Jag tänkte iaf späda ut mina 50mg tabletter med 50ml vatten och sen börja mä 1,5 ml... för det motsvarar väl 1,5mg?
vad jag har läst ska man öka månadsvis till max 4,5ml... jag kanske tänker helt fel...men jag hoppas inte det :)
Jag kan ju inte råd dej att börja igen när jag inte testat själv...men jag har bara hört gott om det...

Nu kämpar ja med att stilla min nyfiken o låta tabletterna va tills ja lägger mej :)

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...