18.2.12

Förtidpension om ett år

I måndags träffade jag både handläggaren för försäkringskassan och för arbetsförmedlingen. Då berättade dom att jag går i förtidspension...om ETT ÅR!! 
Grattis på födelsedagen Jeanette. 
Det hade varit skönt att veta det förra året. Eftersom jag borde börja söka praktik/arbetsprövingsplats då. Inte för att det skulle förändra så mycket i mitt sökande. 

Nu ska jag gå någon introduktion på arbetslivsresurs. ( en månad... ) Jag hoppas verkligen att det inte snor tid att söka utan hjälper mej. 
Förra våren gick jag någon kurs på arbetsförmedlingen som inte ledde mej någonstans. Jag brukar säga att vi kursdeltagare fick färgade A4-ark som hade förtryckt text. Vi skulle riva ut dessa i 8-10 kort som vi sedan skulle sätta in i plastfickor. 
Nu gick jag ju i och för sej inte på dagis, men jag kan tänka mej att dom gör något liknande där. 
Jag sade ifrån det och fick då börja på Iris Hadar. Som jag anser att alla som är i min situation bör göra. 
Där fick jag utföra olika uppgifter som att sy, skriva på datorn, snickra, måla o s v. Jag trivdes bra där eftersom jag fick se vad jag kunde och inte klarade av. 
Men samtidigt lät jag ju tiden gå för jag sökte ju inte någon praktikplats. 
När min tid där var slut fick jag äntligen påbörja söka. Först sökte jag själv, men jag upptäckte att jag drog mej för att ringa så jag fick hjälp av en Sius-konsulent. 
Vi sökte och sökte utan resultat. Tyvärr blev hon förflyttad och jag inväntade svar från några företag. 
Så nu ska jag påbörja detta med Arbetslivsresursen. Hoppas det inte tar min tid söka som sagt för ett år går fort...
Det handlar ju om energi och orka. Jag tror att vissa av er Ms-sjuka vet vad det innebär att lägga energi på något. Om jag inte lägger den energi jag har på att söka kan dom inte klaga på att jag ej funnit någon praktik. 
För jag kan inte påstå att jag har all energi i världen och den jag har behöver jag ju och vill ju inte lägga den på en kurs som inte leder mej framåt. 
Visst energin har blivit bättre sedan operationerna, men den är ju inte 100%ig för det.
Men nu ska jag inte ta ut något i förskott. Det kan bli jättebra. Människorna jag träffade var ju trevliga. Vi får se på Tisdag!!
Såg på nyhetmorgon då dom diskuterade hur svårt det är för en ung att få en lägenhet och så kom dom in på hur svårt det är för unga att få jobb. Det var någon som frågade ”Varför ska pensionsåldern höjas till 75år vilket innebär färre och svårare för en ung att få jobb”. 
En väldigt bra fråga och jag vill förlänga den frågan ”... och varför måste sjuka absolut ut i arbete ( även om dom inte kan ) när det innebär mindre antal lediga arbeten för friska unga ungdomar?” 
Samtidigt lägger dom en viss stress på sjuka att förtidpensionen närmar sej. 


Lite komiskt egentligen, om jag nu skulle bli förtidspensionerad blir jag den första i familjen som blir det...och jag är yngst i familjen. 
Nu kanske ni tänker...”men hallå, hon har ju ett helt år på sej! ” Det är sant, men det blir svårare och svårare att få det arbete jag känner att jag vill göra... 

3 kommentarer:

Anonym sa...

MS vården är nästan komisk.
Jag var på rehabmedicin och fick frågan om jag kunde sjunga...dvs. ett vuxendagis....
------------------------------

våren gick jag någon kurs på arbetsförmedlingen som inte ledde mej någonstans. Jag brukar säga att vi kursdeltagare fick färgade A4-ark som hade förtryckt text. Vi skulle riva ut dessa i 8-10 kort som vi sedan skulle sätta in i plastfickor.
Nu gick jag ju i och för sej inte på dagis, men jag kan tänka mej att dom gör något liknande där.

sofia kottorp sa...

Hej!
Jag heter Sofia Kottorp och arbetar med radioprogrammet Karlavagnen som sänds i Sveriges Radio P4 på kvällarna/nätterna. Skulle vara jätteglad om du kunde höra av dig till mig innan måndag 5mars!
Förhoppningsfullt Sofia
sofia.kottorp@sverigesradio.se

Jeanette Forss sa...

Vad hade din sångkunnighet med din rehabilitering att göra? kan man ju undra...
Nu vet jag ju ej vad du har för handikapp, men om det är så att du har svårt att tala borde du väl bli skickad till Logoped?
Visst sången kan göra mkt med ens välbefinnande, men är det inte sådan man själv väljer att göra? inte som rehab...eller?

Självklart är jag intresserad att höra vad du vill, Sofia.

Mvh Schan1

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...