22.2.12

ENKLA HINDER enkla lösningar...

Idag fick jag bevis på att jag har rätt om det kommit en ny lag som inte följs. 
Det handlar om att alla, även handikappade ska kunna ta sej fram utan hinder på offentliga platser. 
Från och med 2010 ska man med funktionshinder kunna ta sej fram. Hinder som lätt kan åtgärdas. Det kan handla om avsaknad av trappräcken,ramper och tunga dörrar. 

Ett exempel för min del: Det finns ett fik nära mej som jag gärna fikar på och som jag faktiskt kan gå till, men när jag väl kommer fram så vet jag att jag måste ta mej genom en stor tung dörr. Det kan verka löjligt, men samtidigt är det ju något dom kan åtgärda. 
Jag har fler exempel, men i s f skulle jag kunna skriva hela dagen... 

Lagen fattades 2000 och nu är det 2012!! Så man hade 10år på sej att ändra det... och nu har ytterligare 2 år gått och fortfarande har inget hänt på de flesta ställena. (där det har byggts om och ändrats är på platser där framkomligheten redan är god) 
Ända förbättring för framkomligheten som jag märkt av är att dom gjort nya tåg.
När man inte kommer till det ställe man ska in till och bemötts av ett hinder man inte själv kan ta sej igenom får man ju avvkta för att be om hjälp. Men det kan ju ta lååååång tid innan nån kommer och ska man på ett viktigt möte är det ju inte alls ultimat. 
Och det känns lite dumt när man måste be om hjälp att gå upp tre steg för en liten trapp för att det inte finns något räcke. 
Man vill ju ha kvar sin självkänsla. Den kan ju lätt minska och för att avlasta lades ju en lag som skulle innebära mindre diskriminering.
Jag var i en butik och handlade lite mat härom dagen. Jag verkligen gillar den butiken. Alla butiker skulle vara så. Jag lade varorna i korgen, ställde mej i den långa kön och betalade. När jag gjort det frågade kassörskan om jag behövde hjälp att plocka ner varorna i kassen. Nu behövde jag ju inte hjälp med det så jag nekade...men tänk om det varit så att jag behövde hjälp hade jag ju tacksamt tagit emot det. Bara att få frågan gör mycket. Visst jag kan ju be om det, men jag skulle nog dra mej för det. Vill inte vara till besvär liksom.

2 kommentarer:

Maria Gustafsson sa...

Vanliga hinder för en själv är oftast något som ingen ens tänker på.
Jag råkar ofta på trappor utan räcken. De flesta bara skuttar upp för dem medans de blir en omöjligt hinder för mig.
En annan sak man stöter på är hemma hos folk. Många har inte en stol eller bänk i sin hall utan hoppar lätt i och ur sina skor, men om man inte har någon balans är det omöjligt.
Det är aldrig roligt att behöva be om hjälp och det känns alltid som ett nederlag.
Men man är väl för stolt och borde ta emot mer hjälp, medans det även är viktigt att träna sig på situationer som dessa.

Jeanette Forss sa...

känner igen det där med att det är värdelöst när folk inte har saker att sitta på i hallen. Det dumma är att jag själv inte har det... Men jag brukar anmärka hur bra det är när det finns det. Visst det är viktigt att träna på dom stuationerna, men jag föredrar när ingen granskar varje rörelse jag tar...som tex pappa klagar på att jag int äter med höger hand (den svaga) o då svarar ja alltid "ja gör d när ja ä hemma själv..."

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...