21.1.12

ORTOPEDBESÖK!!

Det är ofta mamma säger ”det där hade du inte orkat innan!!” 
Idag är det 9 månader sedan jag var på mitt återbesök i Bulgarien. Innan operationerna orkade jag enbart göra en sak varann dag. Om jag hittade på två saker på en dag var kroppen tvungen att vila en längre tid efter och jag orkade inte tänka fullt ut. 
Nu fyller jag veckodagarna med träning, luncher och sjukanbesök och ändå har jag lite kraft över till helgen. 
Hade i och för sej haft mer kraft över om mitt högerben skärpte sej. 
Jag var hos en ortoped igår för att prova ut en ortros (skena). Vi provade allt möjligt. 
Först ett sk dictusband ( man kan säga som en kraftig gummisnodd som man fäster i skon och som sitter sitter i ett kardborrband runt vristen ) Den hade varit bra. Diskret liten grej, men min högerarm orkade inte vara med att fästa den. (men ja ser nu att d finns sånna mä ba en hake...)
Istället provade jag större skenor som ska hjälpa min högerfot att röra sej mer korrekt när jag går.( känns iofs bättre eftersom när jag kan byta till diktusbandet, asså en mindre sak, kommer d ju kännas som en lite vinst för mej:) ) Får den om 14 dagar. 

Hoppas den hjälper. Hoppas också det hjälper mitt största problem. Jag översträcker nämligen höger knäveck när jag går. 
Så jag skulle behöva något som tvingar det att inte hamna i det läget. Ska jag vara riktigt ärlig har jag svårt att se att ortosen som hjälper foten att böja sej rätt också ska hindra översträckningen. 
Även om jag vet att det är som han förklarade att när foten går korrekt så ska det ju inte falla i översträckning i knät. Men jag tror ju mer på att göra tvärtom. Tvinga knät att inte översträcka sej så rör sej nog foten mer korrekt. 
Men han vet ju hur benet fungerar och han verkade veta vad han snacka om så jag litar på att han vet vad som gäller.
I måndags gjorde jag ju MRTn. Allt gick bra, får dock inte veta resultatet förrän om typ 10 dagar.

1 kommentar:

zanna sa...

Tänk bara på att när du går med en sådan skena för mycket så blir du bara svagare och svagare i din vadmuskel som slipper jobba alls.

Jag gick med en sådan skena ganska länge och det var väl bra med droppfot men absolut inte bra för muskelt i vaden.

Tyvärr har man inte alltid ett alternativ.

Bara en tanke.

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...