15.8.11

UNDERBARA DAGAR!!


I helgen var jag åter på ett genomhärligt bröllop med massa folk. 170 tror jag vi var. 
Högerbenet skärpte sej tyvärr inte, men jag är glad iaf. Dels hade jag goda vänner där som hjälpte mej och så orkade jag. Så den som säger att min Ms-trötthet är kvar, kan ju gå sin väg. Efter operationen är den borta och jag hoppas att den håller sej borta. Den har ju gjort det i 10månader.
Kvällen innan var jag på dansuppvisning och kolla på Jam7 och förutom mitt ”jobb” på Iris Hadar har jag gjort massor på eftermiddagarna hela veckan. 
Så jag borde var helt slut. Visst jag var lite sliten på småtimmarna, men det hade varit konstigt annars. 
Jag hade till och med krafter kvar att umgås med goda vänner och deras släkt dagen efter. 

Det är skönt att det inte bara är jag som reagerar på artikeln 
Det är ju roligt att dom hittat fler orsaker. Men redan när dom hittade 2 orsaker borde dom mer fokusera på bot... 
Nu säger jag inte att dom inte försökt. Men det som varit närmast ett bot är INTE ett läkemedel och varför ska man då luta mer på läkemedelsföretagen?
Jag vill verkligen inte var en besserwisser till artikeln, men jag kan inte låta bli. Det verkar vara det stora att man hittat flera orsaker och det är bl a att sjukdomen är ärftlig. Jag antar att jag liksom många andra Ms-sjuka inte blir förvånade. 
Jag har i a f alltid trott att det är det arv jag fått. Eftersom jag är adopterad så är det svårt att veta helt hundra. Men när någon i vården berättade att dom inte visst vad Ms orsakas av och när dom sa ”det kan bero på arv, miljö eller slumpen”. 
Som troende tror jag inte alls på slumpen. Därför kvarstår miljö och arv. Enligt MIN teori är det så att Msen ligger o ruvar latent i kroppen redan sedan födseln och sen bryter den ut när man pressar kroppen genom t ex stress.
Jag läste en annan artikel att Ms inte alls har att göra med stress. Men jag kan inte riktigt släppa att de symtom som finns i min kropp blir sämre när jag stressar upp mej.
Men som jag brukar säga, vad vet jag, jag är ju bara lekman i frågan. Hur som helst är jag väldigt glad över att de verkar komma framåt i forskningen eftersom de säger sej inte gjort det på flera decennier. Det dyker upp många frågor om denna studie som enligt artikeln gjorts av ett internationellt forskarlag. 
Bl a de säger sej ju ha hittat ett antal orsaker till sjukdomen. Undrar vilka dessa är? och vad grundar sej studien i? CCSVI? 
Hur som helst tycker jag det är tråkigt att höra att man uppfattar att jag inte gillar min doktor även om vi tycker olika. Uppenbart har man inte läst hela min blogg och inte förstått att jag tycker hon är jättebra. Visst jag anser ju att ingreppet hjälpt mej en hel del och hon som neurolog tror inte på den grejen. Samtidig är hon väldigt lyhörd mot sin patient. Jag är nog inte den lättaste patienten, men det känns i a f som vi fungerar bra ihop. Min viljestyrka är ju inget att leka med ;) 

2 kommentarer:

Boas Enqvist sa...

Vi tycker Du är expert, då Du så utförligt beskriver din situation
Kämpa vidare hälsar Ruth o Boas

Anonym sa...

Hej. Snubbla över denna, kom och tänka på dig.
http://m.sverigesradio.se/artikel/index/4651093?programId=83

Ha det bäst.

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...