17.5.11

För några dagar sen pratade jag med en kvinna som hade haft stroke o hon berättade att hon hade blivit undersökt för förträningar i halsvenerna av ett ultraljud. 
När jag hörde det blev jag lite konfunderad. ( Jag kanske missuppfattade vad hon sa. )
Är det inte det man gör för att kolla CCSVI? 
Nu som sagt har jag väldigt dålig kunskap om det här. Men om man redan gör det här i Sverige på strokpatienter kan väl vi med Ms iaf bli undersökta mot förträngningar i halsvenerna också. 
Eller är det olika slags förträningar? 
Nu har det släppts ett youtou-klipp på en kvinna från Sverige som gjort operationen:



När jag ser den inser jag att jag faktiskt går bättre i trappen nu än innan. Visst det går inte fort, men likt kvinnan i klippet lutade jag mej mot ledstången när jag gick ner för en trapp innan operation. Berörd av klippet blir jag samtidigt upprörd. 
HALLÅ! SVENKA NEUROLOGER... NU MÅSTE NI GÖRA NÅGOT!!
Jag blir så glad var gång jag ser youtubeklippen. Visst jag är ju mänsklig och önskar att det hade hänt mer med mina ben, så jag också kunde släppa ett youtubeklipp;)men jag måste erkänna att det väger tyngre att andra får uppleva förbättringar i rörelse och balans. 
Som den känslomänniska jag har blivit det senaste året så kan jag med lyckotårar bara gratulera er alla. Och hallå, det har ju hänt massvis med mej också även om det inte är så synligt. 

Har också gått mot mej själv igen och jag kan bara säga det att... åh... va nöjd man blir över sej själv. 
Nu ska jag åta mej nästa utmaning. Dags att börja leva ”normalt”. Efter operationen har jag känt att styrkan i kropp och själ finns där igen, så nu är det dags att hitta en bra och utmanande, arbetsprövningsplats. 
Visst får ju anpassa med de begränsningar jag har. Men nu känner jag mej redo för att gå vidare i livet. Innan ingreppet kunde jag inte ens tänka mej det. 
Visst man hoppades och ville innan men då infann sej krafterna aldrig. Men nu finns dom :)...

3 kommentarer:

Nina sa...

Lycka till med arbetsträningen, det kommer du klara galant!

Anonym sa...

Hej. Om man bort ser från svenska föreställningar en stund, så finns det i bl.a. USA behandlingar mot ms som inte används här. Jag trilla bara in på din sida och du kanske är jätteinsatt i detta, men om du skulle missat det så lägger jag en länk här. Vill varken vara duktig eller provocerande, utan bara vara till hjälp. Jag är ingen expert på något av det här, men har trillat över flera artiklar liknanden den nedan.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/662254.stm

Jag önskar dig alla lycka och vill verkligen försäkra dig om att jag verkligen inte vill provocera.

Jeanette Forss sa...

Hej Anonym!!

Du är verkligen inte provocerande:) Jag kan inte påstå att jag är jätteinsatt i dethär och jag är tacksam över de tips och råd som jag får.

Mvh

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...