2.12.10

Lagom ska det vara...

Jag kan inte sluta häpnas över att jag kan duscha så varmt om jag vill. Det verkar som min värmeintolerans är borta o håller sej borta. Det gläder mej. 
Igår när jag var hos doktorn berättade jag att jag nu tål värme. Jag fick då tillbaka kommentaren ”ja, d ä ju bra, men det är i och för sej kallt ute nu”. Då kände jag att en neurolog borde verkligen förstå det där med att inte tåla värme.
Asså, man utsätts ju inte av värme enbart av solen. Det förstår ju till och med ni som läser detta och inte har någon läkarutbidning.  
Men jag vet ju inte hur kallt hon duschar eller om hon tar ut maten ur ugnen med en pinne eller om hon inte tränar så kroppen blir varm eller... Ja, vi utsätts ju för värme hela tiden. Bara jag sover under mitt duntäcke. För det vill jag ju ha speciellt nu när det är så här kallt ute. 
Kyla är ju heller inte bra för sjukdomen o jag tror det är många fler utan ms, som inte heller tycker om kylan. På mej känns det som ledvätskan fryser o hela jag både hackar tänderna o känner mej som en glasspinne. 
Med andra ord ”LAGOM ÄR BÄST!!”.  
Klart jag blir glad när jag inte reagerar på värmen. Den förvärrar ju alla symtom jag redan har. Att avsluta duschningen med kallt bara för att minska temperaturen i kroppen, undvika att göra maten i ugnen o träna mindre för jag inte orkar p g a värme är ju bara tre av allt jag inte längre behöver undvika. 
Visst jag blir ju fortfarande trött i kroppen p g a att benen inte orkar alltid. Men det är i a f inte p g a värmen. 
Nu är det bara benen som är trötta o dom väntar jag så gärna in. Då har jag ju en anledning att inte gå ut i kalltet;).
Jag satt idag o spana på lite bloggar. Oj, va hundbloggar det finns. 
Då kände jag att lilla Kalle saknades mej. Det var en fin hund. Eller han var ju rätt olydig mot de flesta andra, men jag upplevde att han lydde mej... ganska bra. 
Nu ska vi inte glömma att jag var inte alls gammal o att han var en ivrig fågelhund. Kanske inte den bästa kombinationen. Men vi hade kul ihop i a f. 
Jag tror hans mamma och hans 9e syskon var lite avis på att jag alltid skulle ut o leka med honom. Jag gillar inte det där med att favorisera, men det gjorde jag. Kalle var ju lilla älsklingen. Som ni ser  på bilden var han ovanligt vit för sin ras och han var unik på många vis. Det gillar jag.
Även om det var flera år sedan han blev påkörd kan jag än i dag sakna honom. 



Tror det var den här vintern det var massa snö o det yrde och blåste så mycket att bussarna inte kom fram så det blev ingen skola för oss den dagen. Jag o brorsan gick ut o lekte med hundarna.

Så länge sjukdomen är en dominerande del i mitt liv o så länge jag bor här tänker jag absolut inte skaffa något djur. Fisk är det jag kan räcka mej längst till. Har ju t o m grejer till det.

Alltså, trots att det är kallt o jobbigt med snön. Är det rätt vackert  när gatuljuset möter trädets frostade grenar, så man bara ser trädgrenarnas konturer. Snöflingorna faller lugnt mot marken o bildar ett vitt täcke. The Angel Song av Jaci Velasquez ljuder i datorn. Då känner jag att julen är på intåg. Visst jag har ju känt det en tid nu. Min nu värmer det i hjärtat. 
The Angel Song
Jaci Velasquez
In the chill of the night
While the moon gently sleeps
I wander in silence on snow-laden
streets
As I gaze into sunsets over silhouette
mountains
I am amazed that the God who made
all this, made me
As my eyes were open I began 
to believe
The mystery of Christmas was truly
revealed
A great host of angels came calling
to me
Taking me back to the pure sacred
peace
Chorus
Singing la, la, lalala, lalalala, lalalalalala
There's a savior born to us today
Singing la, la, lalala, lalalala, lalalalalala
The Messiah, Christ the Lord
In the light of the angels surrounding
my soul
I know for certain I'm never alone
Now let all of your children feel the
love that you gave
And in honor of you give it away
Chorus
Hörde att berättelsen om Narnia - Kung Caspian och skeppet Gryningen kommer ut på bio på juldagen. Gillade Prins Caspian när den kom så vi får se vad jag tycker om denna. För jag lär ju vilja se den... men sen är ju frågan när och hur. Jag går ju inte på bio så ofta. Minns inte riktigt när...eller jo, förresten jag var ju på Robin Hood med ett gäng vänner nu i år. Mycket trevligt. En film jag varmt rekommenderar. Just när jag sett den tyckte jag mest att den var typ som de flesta andra filmerna som kommit senaste åren, men sen när jag smällt intrycket var den ju riktigt bra.
Men i a f första filmen i Narnia-berättelsen, ”Häxan och Lejonet” hade jag faktiskt lite svårt för. Den var lite för barnslig o det säger jag som gillar tecknad film och endel andra barnfilmer. Men det var nåt med den som gjorde att jag hade svårt för den. 
Visst allt i den var ju inte barnslig o budskapet i den var ju bra. Fajten mellan gott o ont o att det goda vinner i slutändan visar ju på att hoppet aldrig försvinner... 

Inga kommentarer:

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...