17.12.10

För några dagar sen höjde jag sängen ännu ett snäpp. IBT kallas det för. IBT=Inclined Bed Theraphy. Det innebär att man till sist har huvudändan ca 15cm högre än fotändan. 
Alltså det är viktigt att hela sängen är i lutning o inte bara halva, som vissa sängar kan göras. Blodet ska på så vis gå snabbare ner till benen o sedan tillbaka till hjärtat. Detta är nog en bra hjälp för blodet att flöda. 
Läs mer om IBT
Det var ju det syftet med operationen i Bulgarien var. Att blodet ska flöda och klart jag vill hjälpa kroppen. Speciellt efter förra lördagen ( 101204 ). Självklart är det inte bara jag med Ms som bör ha detta. Ni som inte har det kan ju också prova om ni vill.
Mamma har en pärm med bra tips om vad man i vissa lägen kan göra själv mot vissa krämpor o sjukdomar. Det står inget om Ms i den, men däremot står det bland annat om att man ska äta t ex annanas för att försöka påverka enzymintaget i blodet. Så det kan flöda lättare. Det måste ju vara bra, som sagt, i och med de ballongsprängningarna jag gjorde i blodkärlen i halsen. Jag har också hört att sharonfrukt också är bra. 
Jag är ju sån som älskar frukt. Speciellt tropisk frukt. Så det var ju väldigt glädjande att läsa det.
MER FRUKT!!




Vad jag har förstått det som så prioriteras frukten bort på svenskarnas matlistor, vilket jag inte alls förstår. Förutom att frukt är nyttigt så är det ju väldigt gott. En fruktsallad är ju aldrig fel;) 
Jag saknar jordkällare, så jag kunde förvara höstens äpplen... 
Men det är ju ett mål att skaffa både jordkällare o äppelträd... Undrar om man kan planera äppelträd i lägenheten:) Ni märker ju var jag ska vara...
Hade ingen frukt hemma häromdagen. När jag inte är hungrig brukar en frukt slinka ner i a f. Men eftersom jag inte hade någon häromdagen så fick kroppen ta stryk av det. Åt inget förrän på kvällen...jo, lite julgodis...hur nyttigt och mättande är det. 
Vi ska ju inte tala om min vikt. Det där om vikt är en så svår fråga tycker jag. 
Jag läste en artikel som kvinna med undervikt skrivit. Där berättade hon om en kaffebjudning hon hade varit på. 
När de fika bjöd de laget runt på en god kaka. 
När alla ätit upp sitt o en liten bit kakan var kvar säger en annan vän: Du som är så tunn lilla vän du ska väl ta en bit till? 
När jag läste den artikeln förstod jag vad vännen i sin välmening menade, men ändå blev jag lite smått irriterad. För det är så... Är man för tjock bör man inte neka den tjocka att ta den där extra kakbiten, men till en person med undervikt kan man lätt säga till att äta mer. ( har gjort d själv:( )
Den personen kanske kämpar otroligt mycket med att gå upp i vikt. Det gäller ju att känna personen så pass väl att man kan ge personen bra tips och råd hur man går upp i vikt. 
Jag fick en bok av en vän om just detta. Jag är så otroligt tacksam över den. Inte för jag har gjort ett enda recept i den. För det har jag inte. Förlåt!! 
Men det handlar ju mer om mej o min självdisciplin. 
Utan det som gjorde mej tacksam var att hon inte prackade på mej den där kaka utan hon visste att jag ville gå upp på ett nyttigt vis. Det behöver vi alla som har undervikt. Visst vi kan ju ta en extra godisbit. 

Men det är ju för att det är gott o inte för att vi ska gå upp i vikt.

Inga kommentarer:

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...