31.1.13

Ovanligt sjuk


För några dagar sedan gick jag på en förkylning. Om man kan smitta via telefon kunde man tro att mamma av smittokällan. 

Denna gång har min förkyldning dock hållit i sej i typ en vecka vilket är ovanligt för att va mej. 
Men jag har heller inte behandlat den så hårt som jag brukar. Jag brukar ha hinkar fyllda med hopskrynklade snytpapper. Men inte denna gång av någon anledning. 
Det jag brukar göra funkar ju uppenbarligen för denna gång har jag varit förkyld under en mycket längre tid. 

Slicka i sej massa c-vitamin brustabletter, snyta sej överdriver mycket o dricka löjligt mycket, främst honungsvatten är något som fungerar för mej. 

Man kan ju fundera på vad som händer med min kropp när jag blir förkyld. Peppar, peppar ta i trä... denna gång har min kropp inte varit lika orkeslös som den brukar bli när jag blir förkyld. 
Jag har inte heller haft feber och jag tror mej se ett samband mellan orkeslösheten och febern. 
När man får feber ökar kroppstempraturen...man blir alltså varm på ett negativt sett inifrån. Eftersom jag inte tål värme till 100% så påverkas orken att röra musklerna det lilla dom kan. Jag känner ju igen känslan eftersom jag inte alls tålde värme innan operationerna. 
Efter de två första operationerna kunde jag ju känna att jag tålde värme som kom utifrån, men när kroppsvärmen höjdes kunde jag känna hur det påverkade mina redan svaga muskler. 
Sist jag var förkyld hade jag feber och det påverkade mej såpass att jag inte ens orkade stå. Den gången ringde jag min ingifta moster efter hjälp. Det var då jag beslutade mej om att skaffa rullen också. Men nu är ju kontentan att tackvare operationerna som tagit bort min värmeintolerans har jag iaf inte helt tappat orken.
Sen är det ju allt annat som skapar orkeslöshet. Mat till exempel. 
Detta ständiga ämne som redan är påverkad av min Ms. 
Nu säger jag ju inte att jag har samma ork i kroppen som det är utan förkylningen. Därför har jag inte ork att laga mat vilket jag bör göra för min vikt skull. Det vet vi ju alla vid detta laget att det inte alls är ok. 
Och mindre mat innebär också mindre näring och det i sin tur ger ju mindre ork. Mindre ork från både förkylning och maktlöshet är inte alls bra. Jag är så medveten om det. ”Men gör nåt åt det då!!” 

-JAG HAR JU INGEN ORK TILL DET!!-

1 kommentar:

messan sa...

De är envisa de där förkylningarna och det tar sin lilla tid innan man kommer på banan igen.
Krya på dig!
Kramen

DET ÄR ÖVER NU...nästan!

😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊😊 Värmen från sommaren hetta, som har lagrats i kroppen verkar vara borta . Nu orkar j...